En moderne undervisning med fokus på blandt andet teknologi er et vigtigt parameter for Mårslet skole. Ligeledes er den personlige udvikling og de sociale kompetencer essentielle for skolen.

Af Jacob Mignon

Vi befinder os cirka 15 km syd for Århus nær en hvid kirke, friske grønne bakker og en lille, snoet bæk. Idyllen lader sig ikke skjule, og Mårslet Skole ligger her trygt i sine rammer. Her huses der cirka 95 procent af distriktets børn og med en kapacitet på knap 900 elever, er skolen let at få øje på.

Nok har skolen en kultur, som baserer sig på en traditionelt høj faglighed, men ifølge Kurt Iversen, Souschef og Pædagogisk Leder på skolen, stiler den efter at inddrage et moderne fokus på forsøg og refleksion for at forberede sig. ”I stedet for den gamle tankegang, hvor det bare var én lærer, ét lokale og en klasse, så opfordrer vi mere til refleksion blandt eleverne.”  Dette gør skolen gennem et koncept, der kaldes Stærkere Læringsfællesskaber, hvilket bygger på, at skolens læreteam skal benytte sig mere af hinandens kompetencer og derved løfte hinandens niveau. Denne tilgang skal så smitte af på eleverne og undervisningen.

Teknologi for øje

Et af de områder, hvor skolen forsøger sig med innovativ undervisning er i teknologiens verden. Her bliver børnene introduceret til blandt andet programmering af robotter, som kan benyttes med henblik på bæredygtighed. Kurt Iversen fremhæver især den kreative tankeproces som essentiel.

”Det gælder om at være kreativ og finde løsningsforslag, når man eksempelvis skal bygge robotter. Man skal ikke have en lineær tankegang, men derimod sige, ’vi afprøver noget – hvad lykkedes?’ For at være meget mere eksperimenterende med det.”

”Lige for tiden har vi et samarbejde mellem indskolingen og universitetet, hvor to lektorer er herude og lave sådan nogle ting. Et tema lige nu har været omkring affald i vandet. Så har børnene bygget nogle robotter på deres computere, og så skal de kunne køre hen og samle det her affald op.”

De sociale medier er en udfordring

Som i så mange andre grene af samfundet kan de sociale medier også forekomme som en udfordring på Mårslet Skole. Skolen gør meget ud af at fremme elevernes sociale kompetencer og ligeledes forsøge at sikre dem en stærk personlig udvikling. Kurt Iversen ser nogle problematikker i forbindelse med dette, når det gælder de sociale medier, ”Jeg synes, at det er en kæmpe, kæmpe stor udfordring. Ikke bare for skolen men i det hele taget for det enkelte individ. Børnene er jo skabt til at være nysgerrige, så de lærer jo af at gøre det. De så at sige asfalterer vejen, imens de går på den.”

Især læringsprocessen bliver hæmmet af internettets databaser. ”Det, der er faren ved det her, det er, at man jo ikke kan slette de spor, man har sat. Det er der, hvor den helt store hurdle ligger i en læringsproces. Nogle gange lærer man først af de fejl, man har lavet. Problemet er, at da vi andre lavede fejl, så var de slettet efterfølgende, men nu ligger de der permanent.”

Ingen skemalagt undervisning i SoMe

Der er endnu ingen skemalagte timer, hvor der undervises i de sociale medier. I stedet indgår det nu i det, de kalder de timeløse fag, hvilket også indeholder seksualundervisning, digital dannelse, færdselslære og lignende. Til gengæld bliver de inkorporeret i de eksisterende fag – f.eks. i dansk. ”Det bliver integreret ind i de forskellige fag, og det kunne sagtens være i form af en novelle i dansk.”

Højt trivselsgennemsnit

På trods af udfordringerne med de sociale medier scorer Mårslet Skole stadig utroligt højt, når det gælder elevernes generelle trivsel. 96,2 procent af elever melder en høj trivsel, hvilket overstråler landsgennemsnittet på 91,5 procent. Kurt Iversen mener, at der kan være mange årsager til dette, men én af dem er lokalsamfundets styrke. ”Alle kender alle i lokalsamfundet. Det betyder, at lokalsamfundet er med til at understøtte, at man har det godt. Så hvis der er én, der ikke har det godt, så kan man ikke gå alene med det, og så bliver man hjulpet.”

Ligeledes står skolen for en masse aktiviteter, som skal højne elevernes trivsel. Der bliver blandt andet arrangeret udveksling i 8. klasse, hvilket Kurt Iversen selv fremhæver. ”Det er med til at udvikle de menneskelige kompetencer, og det gør, at man får nogle andre perspektiver på det at være i et fællesskab.”

Selvom der er stor fokus på de sociale kompetencer, har skolen ikke et konkret regelsæt de følger. ”Det er ikke sådan, at vi har en struktur for det, at det er sådan her vi gør. Men der er nogle uskrevne ting man gør, og det tror jeg faktisk rodfæstes meget mere.”